lördag 22 januari 2011

Upptäckten

Jag fick en fråga bland kommentarerna om hur jag upptäckte min knuta.

Det började veckan innan jul. Jag hade lite ont i armen när jag skulle sova och kunde inte riktigt ligga på den sidan utan att det kändes. Jag tänkte inte mer på det men när samma känsla var kvar på morgonen så kände jag efter, precis som man brukar när man har ont någonstans.
Där kände jag en knuta stor som en ärta men kände mig inte jättebekymrad. Hursomhelst ringde jag och fick tid på vårdcentralen på förmiddagen. Sköterskan där kunde inte göra något eftersom det inte satt utvärtes men rabblade upp en mängd olika saker det kunde bero. Hon skickade mig vidare till en läkare på samma ställe.
Så några dagar senare var jag tillbaka och läkaren kände efter både i armhålan och brösten.
Hon sa att hon kände att där var något men med tanke på min ålder och att vi inte har haft något i släkten så sa hon att sannolikheten att det skulle vara bröstcancer var liten men att man naturligtvis var tvungen att undersöka med mammografi så att man helt kan utesluta det isåfall.
Mammografi och ultraljud gjordes, senare också en finnålspunktion som skickades iväg för analys.
Röntgen visade att där fanns avvikelser men man kunde inte se någon cancer, utan det var när analysen av provet blev färdigt som man säkert visste att det var just det.

Jag tycker absolut att man ska söka när man märker att något är annorlunda så att man kan får klarhet.
Men alla knutor betyder inte cancer. Det finns så mycket annat det också kan vara.
Jag hoppas att allt går bra för dig som ställde frågan och försök att inte oroa dig eller goggla en massa. Jag vet att det kanske är lättare sagt än gjort.

Hörde att det var lite problem att skriva kommentarer i bloggen i början när man valde att vara anonym. Har ändrat det i inställningarna nu.

/Sophie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar