tisdag 17 maj 2011

Sammanfattning av måndagen

Ja, då var läkarbesöket avklarat och jag vet lite mer om vad som komma skall.

Läkaren som jag träffade började ju med att undersöka. Hon sa att det blivit mindre och verkade ganska nöjd med det. Det är ju det som är hela poängen, att det krymper. Sen varierar ju det från patient till patient hur mycket mindre det blir.
Dock har jag fortfarande några svullna lymfkörtlar som hon kunde känna.

Måndagen den 20 juni fick jag tid för operation. Alltså kanske jag hinner hem till midsommar :)
Hon sa att jag skulle räkna med att ligga inne 2-4 nätter eftersom dom kommer sätta ett dränage som ska ta hand om sårvätskan som bildas.
Eftersom tumören var ganska stor när den upptäcktes och krymper fläckvis så att säga så blev det nu klart att hela bröstet ska bort. Känns som det kvittar och jag var väl ganska så inställd på det.
Hon förklarade också att när hon tar lymkörtlarna och när dom senare ska analyseras så tittar dom bland annat på den som sitter högst upp i armhålan och ser ifall den är smittad och skulle den vara det så kan man inte utesluta att dom körtlarna som sitter allra längst upp och inte går att operara ut också är smittade.
Då sätter man extra fokus på det sen när det är dags för strålningen.

Tyckte att det kändes sådär när hon berättade det. Jag vill ha bort allt och sen att strålningen ska vara en extra säkerhet bara ifall det finns några levande skitceller kvar.
Min nästa fråga till henne blev hur dom sen kollar så att strålningen har tagit kol på det där sista.
Ja, svaret jag fick då var att det kunde man minsann inte kolla via någon röntgen eftersom det blir en hel del ärrbildning efter strålningen men att jag fick förlita mig på att det fungerade.
Dom har sett genom tidigare forskningar att det hjälper.
Men jag vill ju ha det svart på vitt att det är borta!
Kanske är nu inte där sista körtlen som dom kommer åt smittad och jag slipper oroa mig. Hoppas!

Iallafall så väntar en del prover och möte med narkosläkare och sjukgymnaster som ska göras nu inför operationen.
Men nu tar vi tag i sista behandlingen först! Bara 6 dagar kvar.

Fick också veta att efter op så kommer jag få en speciell förbandsbh och en mjuk vadderad utfyllnad som ska användas dag som natt de kommande månaderna. Det blir inte förräns efter strålningen som jag får mitt "riktiga" bröst, det som är gjort av silikon.
Sen ca 3 år efter denna karusellen, DÅ kan det bli tal om plastikoperation.
Hon sa att nu måste mitt immunförsvar få arbeta med läkningen i lugn och ro och att det visat sig att en rekonstruktion som görs för tätt inpå ökar risken att få tillbaka skiten.

Nja, det känns inte lockande alls så jag tror jag kan vänta.

Ja, det var väl det jag fick reda på helt enkelt.
Ska bli skönt när det är gjort. Hoppas bara jag känner mig lika positiv då.

/Sophie

7 kommentarer:

  1. Hej Sophie!
    Jag har tagit bort hela bröstet och det kändes bra!Jag ville inte ha några elaka celler kvar där. Strålningen gick bra,men visst lurar tanken ibland att det gått vidare i blodet.Så är det för alla BCkvinnor.Men vi ska ju fixa detta,eller hur!
    Lycka till med din operation.

    SvaraRadera
  2. Så bra att du vet lite mer vännen, det ska bli skönt när vi är framme vid op.Hoppas ,hoppas du repar dig snabbt, så att ni kanske kan följa med på bröllop. Håller alla tummar och tår.....älskar er/ farmor

    SvaraRadera
  3. Då ligger jag några veckor före dig.. ska operera bort hela bröstet antingen 31/5 eller 1- 2 veckor efter om det går att flytta..får besked imorgon om det. Här i Göteborg känns det som löpande bandet lite.. ska träffa en sköterska imorgon men ingen läkare innan kirurgen karvar i mig. Så det var bra för mig att läsa din redogörelse av vad som komma skall, blir ju samma sak för mig efter op. Först cellgift och sedan strålning..

    SvaraRadera
  4. skönt att få veta hur det ligger till nu. Nu håller vi tummarna stenhårt!kram från sandra och elias

    SvaraRadera
  5. skickar ett gäng styrkeKramar

    SvaraRadera
  6. Önskar allt gott.
    Själv skall jag träffa plastik 7 juni.
    Hoppas få ta bort andra bröstet snart.
    Trivs så bra utan. :)

    Blir mörkrädd när jag påminns om resan/bröstkirurgen UMAS.

    Lycka till från en som brukar kommentera men det kommer ej med. :(

    "Budda"

    SvaraRadera
  7. Du klarade hela cellgiftsbehandlingen. Du har gjort det! Nu ska allt bort så du blir riktigt frisk. Bort alla, alla elaka celler, bort otäcka lukter. Sedan ska du vara frisk, stark och vacker, tre år för läkedom, och så skicklig plastik. Om du känner att du bryr dig för det med naglarna så är Isadora Second nail ett tips. Pensla två lager. Har testat och det fungerar.
    Å

    SvaraRadera