måndag 28 november 2011

Ultraljud

Vi har haft en underbar helg och mysig första advent. Herregud vilket ös det var på alla barnen där igår. Sju stycken energiknippen sprang rundor och skrattade tills de kiknade. Så härligt.
Kusinerna fick klätt granen med farmor och farfar och Alex hade med sig färdig jäst lussebullsdeg så det blev bullbak också.
Tyvärr glömde jag min kamera, annars hade jag såklart lagt upp lite bilder.

Och så blev det måndag...
Hade ju fått besked om att någon från sjukhuset skulle höra av sig om en tid för ultraljud av armen, men ringde själv upp dom när klockan närmade sig elva.
Nej, det var ingen som hade skickat iväg nån remiss där inte om att jag skulle på någon undersökning, så där hade ju jag kunnat vänta.
Helt ärligt! Skärpning nu MAS!
Ska jag verkligen behöva dubbelkolla ALLT denna gången också.

Hursomhelst så fick jag en tid senare på eftermiddagen och där kunde man konstatera att det var en propp i det stora kärlet som går från armen ut mot bröstet. Någonstans vid axeln så väljer blodet att gå via småkärl och sen möta upp det stora kärlet igen vilket tyder på att något är i vägen och att man drar slutsatsen att det är en ny blodpropp. Så nu blir det Fragminesprutor igen.
Frågade även läkaren varför jag får proppar, om det har något samband med behandlingen.
Svaret var att både cellgifter, att jag har en tumör och att jag har en powerport ökar riskerna.
Kanske borde skrivas in på biverkningslistan, åtminstone på min egen lista.

Nu håller vi kväll!

6 kommentarer:

  1. Blir besviken för er att ni måste kolla allt sjukhuset ( inte ) gör , tyvärr r d oxå vår äefarenhet lite ... Tråkiigt att höra att du har fått denna komplikationen. Jag med tar fragmin - helst sedan 2 år tillbaka . Lycka till Ingrid

    SvaraRadera
  2. Skönt att du kan njuta av de små sakerna!
    Synd att MAS inte kan hålla koll på vad dem ska göra!!!

    SvaraRadera
  3. Hello Sophie!
    Det var så gott att få träffa er allihopa igen och ja, det var fullt ös, underbart.
    Skall jag komma och knistra (norskt uttryck) öronen på dom på MAS, allmän skärpning.
    Fortsätt med ditt jävlar anamma, ditt sätt att plocka fram små positiva saker, du är fantastisk, Sophie.
    Hoppas det inte dröjer så länge tills vi träffas igen, pussa goa ungen och hälsa Rasmus så gott.
    Massor med goa styrkekramar.
    Essie

    SvaraRadera
  4. Verkligen urkasst! Pinsamt säger jag bara! Hur mår du annars förutom denna idiotiska propp?

    Kramis Sofia <3

    SvaraRadera
  5. Jag mår faktiskt jättebra nu Fia. Jag har mina bra dagar nu ända fram till den 8e december :)
    Det är Guld det!
    Tröttheten finns där lite hela tiden men är inte så påtaglig som när man nyss fått behandling. Nu känns det mest som man gått och lagt sig försent dagen innan.
    Hur har ni det? Tyckte det var så synd att vi aldrig hann upp till er den där helgen. Hade verkligen sett framemot det. Men jag hoppas att vi hittar en ny tid som passar oss alla. Men vi ses kanske nu till jul åtminstone :)

    Kram till er båda två och till lilla Bella såklart!<3

    SvaraRadera
  6. Puss & Kram från Maggie o Rowan

    SvaraRadera